Skip to content

✌🏼 Ilmainen toimitus yli 900 SEK tilauksiin

Ruotsin drone-säännöt selitettynä yksinkertaisesti

Droneista on tullut uskomattoman suosittuja, ja sen myötä on tarpeen laatia selkeät pelisäännöt kaikkien turvallisuuden takaamiseksi. Pohjimmiltaan uudet drone-säännökset tarkoittavat, että lentäjänä sinun on yleensä rekisteröidyttävä, hankittava digitaalinen "ajokortti" ja noudatettava tiettyjä lentosääntöjä. Tämä pätee erityisesti, jos dronessasi on kamera tai se painaa yli 250 grammaa .

Miksi Ruotsissa otettiin käyttöön uudet drone-säännökset?

Droonien lennättäminen on räjähdysmäisesti kasvanut pienestä harrastuksesta joksikin, jota sekä yksityishenkilöt että yritykset tekevät päivittäin. Tuhansien droonien ollessa ilmassa kävi ilmeiseksi, että tarvitsimme yhteiset säännöt. Ajattele ilmatilaa valtatienä – ilman liikennesääntöjä siitä tulisi nopeasti kaoottinen ja vaarallinen kaikille.

Drooni lentää hiljaisen asuinalueen yllä auringonlaskun aikaan, ja siinä on teksti "Uudet droonien säännöt".

Koko Ruotsissa voimassa olevien EU:n laajuisten sääntöjen tarkoituksena ei ole tehdä asioista monimutkaisia, vaan luoda turvallinen ja ennustettava ympäristö kaikille. Kyse on sekä maassa olevien ihmisten, yksityisyyden että muun ilmaliikenteen, kuten lentokoneiden ja helikoptereiden, suojelemisesta.

Uusi turvallisuusstandardi

Uudet määräykset perustuvat melko yksinkertaiseen periaatteeseen: lentosi riski määrää, mitä sääntöjä sinun on noudatettava. Pienen leikkidronen lennättämisessä puutarhassa ja raskaan ammattidronen lennättämisessä lentokentän lähellä on suuri ero.

Näiden eri riskien hallitsemiseksi säännöt on jaettu kolmeen pääluokkaan:

  • Avoin luokka: Useimmat ihmiset päätyvät tähän kategoriaan. Se on tarkoitettu matalan riskin lennoille ja kattaa käytännössä kaiken harrastelentämisen ja monet yksinkertaisemmat kaupalliset tehtävät.
  • Erityisluokka: Keskiriskisille lennoille. Tämä voi tarkoittaa lentämistä poissa näkyvistä tai lähellä ihmisiä. Tämä edellyttää Ruotsin liikenneviraston erityislupaa.
  • Sertifioitu luokka: Tämä on tarkoitettu todella raskaille ja riskialttiille lennoille, kuten ihmisten tai vaarallisten aineiden kuljetukseen. Vaatimukset ovat samankaltaiset kuin tavallisessa miehitetyssä ilmailussa.

Tämä rakenne selkeyttää asiaa ja varmistaa, että vaatimukset ovat kohtuullisia suhteessa riskiin. Jos haluat perehtyä taustaan, voit lukea lisää dronejen uusista näkymistä osoitteesta Swedac.se .

Mitä tämä tarkoittaa sinulle lentäjänä?

Suurimmalle osalle drone-lentäjistä uudet säännöt tarkoittavat kahta konkreettista asiaa. Ensinnäkin sinun on rekisteröidyttävä operaattoriksi Ruotsin liikennevirastoon. Operaattori on henkilö tai yritys, joka omistaa dronin ja on siitä vastuussa.

Seuraava askel on hankkia etäohjaajan sertifikaatti eli "drone-kortti", kuten sitä puhekielessä kutsutaan. Ajattele sitä eräänlaisena drone-mopoajokorttina. Se on todiste siitä, että sinulla on turvalliseen ja vastuulliseen lentämiseen tarvittavat perustiedot. Kortti on täysin digitaalinen ja sitä vaaditaan lähes kaikille, jotka lentävät kameralla varustettua dronea.

Ymmärrä kolme toimintakategoriaa – mikä niistä sopii sinulle?

Kaikki drone-lennot eivät ole samanlaisia. Riski vaihtelee valtavasti riippuen siitä, millä dronella lennätetään ja missä ollaan. Siksi EU:n drone-säännöt on jaettu kolmeen toimintaluokkaan, jotka vastaavat potentiaalista riskiä.

Nämä ovat avoimet , erityiset ja sertifioidut kategoriat . Suurimmalle osalle harrastelentäjistä ja monille kaupallisille lentäjille avoin kategoria on merkityksellinen.

Ajattele sitä kuin ajaisit autoa. Avoin luokka on kuin ajaisit tavallisella henkilöautolla julkisilla teillä. Noudatat liikennesääntöjä, sinulla on tavallinen ajokortti etkä tarvitse erillistä lupaa jokaiselle matkalle.

Avoin luokka – yleisin useimmille ihmisille

Avoin luokka on tarkoitettu lennoille, joilla on pieni riski muille ihmisille. Säännöt ovat selkeät ja yksinkertaiset: lennä aina näköyhteyden (VLOS) sisällä ja koskaan yli 120 metrin korkeudella maanpinnasta. Tämä on lähes varmasti se luokka, johon päädyt, olitpa sitten kuvaamassa maisemia tai tarkastamassa omaa kattoasi.

Avoimen luokan suurin etu on sen yksinkertaisuus. Sinun ei tarvitse hakea operatiivista lupaa Ruotsin liikennevirastolta jokaista lentoa varten. Jos sinulla on vain drone-lupa ja noudatat perussääntöjä, olet valmis lentoon.

Mutta on vielä vähän muutakin, mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Avoimessa kategoriassa on kolme alakategoriaa: A1, A2 ja A3. Nämä määrittävät, kuinka lähelle ihmisiä saa lentää, ja tämä riippuu kokonaan dronen painosta ja C-luokituksesta.

  • A1: Kevyimmille droneille. Mahdollistaa lentämisen lähellä ihmisiä, mutta ei koskaan väkijoukkojen päällä.
  • A2: Vaatii ylimääräisen teoriakokeen. Antaa sinulle mahdollisuuden lentää lähempänä ihmisiä hieman painavammilla droneilla, mutta sinun on pidettävä tietty turvaetäisyys.
  • A3: Koskee lentoja, jotka ovat kaukana ihmisistä, rakennuksista ja virkistysalueista.

Saadaksesi syvällisemmän ymmärryksen siitä, miten suosittu drone-malli sopii järjestelmään, voit lukea yksityiskohtaisen oppaamme DJI Mavic 3 Prosta , joka on täydellinen esimerkki dronesta, jota usein lennetään A1- tai A2-luokassa.

Tarkka ja sertifioitu – kun säännöt tiukentuvat

Jos suunnittelemasi lentosi ei sovi avoimeen luokkaan, päädyt joko erityis- tai sertifioituun luokkaan. Tämä on enemmän kuin erikoiskuljetusajoneuvon tai kilpa-auton ajamista – se vaatii lisälupia, enemmän paperityötä ja perusteellisen riskianalyysin.

Tietystä kategoriasta tulee olennainen, jos esimerkiksi haluat:

  • Lentäminen näköyhteyden ulkopuolella (BVLOS).
  • Ylitä 120 metrin lentokorkeus.
  • Pudota esineitä dronesta.

Sertifioitu kategoria on korkein riskitaso, verrattavissa miehitettyyn ilmailuun. Tulevaisuudessa tämä voi tarkoittaa ihmisten tai vaarallisten aineiden kuljettamista droneilla. Useimpien meistä ei tarvitse ajatella sitä tänään.

Operatiivisten drone-luokkien vertailu

Selventääksemme asioita hieman olemme koonneet yksinkertaisen taulukon, joka näyttää suurimmat erot luokkien välillä.

Kategoria Riskitaso Perusvaatimukset Lentoesimerkki
Avata Matala Droonin lupakirja ja käyttäjän rekisteröinti. Harrastusvalokuvaus, yksinkertaiset tarkastukset.
Spesifinen tarkoittaa Erityistilanne- ja riskianalyysi (SORA). Lento poissa näkyvistä, lähellä lentokenttiä.
Sertifioitu Korkea Kattava drone- ja käyttäjäsertifiointi. Matkustajien tai vaarallisten aineiden kuljetus.

Kuten näette, Avoin luokka on suunniteltu useimmille ihmisille helposti lähestyttäväksi ja seurattavaksi, kun taas kaksi muuta on varattu huomattavasti edistyneemmille ja riskialttiimmille toimille.

Droonikortin korjaaminen – askel askeleelta

Sertifioiduksi drone-lentäjäksi tuleminen on itse asiassa helpompaa kuin monet ihmiset luulevat, mutta se on ratkaiseva askel laillisen ja turvallisen lentämisen saavuttamiseksi. Koko prosessi hoidetaan digitaalisesti Ruotsin liikenneviraston kautta, ja se on todella sujuvaa. Suurimmalle osalle ihmisistä se sisältää kaksi asiaa: ensin rekisteröitymisen käyttäjäksi ja sitten verkkokokeen läpäisemisen drone-luvan saamiseksi.

Perussääntö on yksinkertainen: jos dronessasi on kamera tai se painaa yli 250 grammaa , sinun on rekisteröidyttävä käyttäjäksi. Tämä kattaa periaatteessa kaikki nykyään myytävät suositut kameradroonit. Muista, että käyttäjän rekisteröinti liittyy sinuun omistajana ja vastuuhenkilönä, ei tiettyyn drooniin.

Valmistaudu ja suorita tentti

Kun olet rekisteröitynyt käyttäjäksi, on aika varsinaiselle lentäjäkoulutukselle. Yleisimmässä kategoriassa, avoimessa, on kaksi päätasoa, joihin kannattaa pyrkiä.

  1. Peruslupa A1/A3: Tämä on ylivoimaisesti yleisin drone-lupakirja. Se edellyttää verkko-opetusmateriaalien opiskelua ja sen jälkeen teoriakokeen läpäisemistä, jossa on 40 monivalintakysymystä .
  2. Laajennettu A2-taso: Jos haluat lentää hieman raskaampia droneja lähempänä ihmisiä, sinun on täydennettävä tasoasi A2-todistuksella. Tämän jälkeen on erillinen, hieman vaikeampi teoriakoe, jossa on 30 kysymystä . Sinun on myös suoritettava käytännön itseopiskelu ja todistettava, että olet tehnyt sen.

Useimmat läpäisevät A1/A3-kokeen ensimmäisellä yrittämällä, mutta paras vinkkini on lukea materiaali huolellisesti läpi. Kysymykset kattavat kaiken ilmatilamääräyksistä ja turvaetäisyyksistä meteorologian perusteisiin ja dronejen toimintoihin.

Saadaksesi nopean yleiskuvan siitä, mihin kategoriaan tietty lentosi kuuluu, tämä vuokaavio voi olla erittäin hyödyllinen.

Vuokaavio, joka havainnollistaa droonien riskitason mukaisen luokan valintaa, jossa päätöksentekopisteet vaihtelevat matalasta korkeaan riskiin.

Kuten näette, lähes kaikki harrastelentä luokitellaan vähäriskiseksi ja kuuluu avoimeen luokkaan. Vaativammat tehtävät vaativat kuitenkin erityislupia.

Läpäistyään kokeen

Heti kun olet läpäissyt kokeen, etäohjaajan sertifikaattisi (eli drone-korttisi) on ladattavissa Ruotsin liikenneviraston portaalista. Tallenna se suoraan matkapuhelimeesi! Sinun on aina kyettävä näyttämään se mahdollista tarkastusta varten.

Ajattele drone-lupaa ajokorttina ilmailuun. Se on todiste siitä, että sinulla on turvalliseen ja vastuulliseen lentämiseen tarvittava teoreettinen tietämys. Se on yksinkertaisesti pääsylippusi lailliseen ja hauskaan drone-lentäminen.

Älä unohda, että droonisi C-merkintä vaikuttaa myös siihen, mitkä säännöt ovat voimassa, jopa kortin ollessa kädessä. Ja niille teistä, jotka rakentavat omat drooninsa tyhjästä, on otettava huomioon täysin erilaisia ​​asioita. Jos olet kiinnostunut oman droonisi rakentamisesta, tutustu oppaaseemme oikean FPV-droonipaketin valinnasta.

Tärkeimmät lentosäännöt, jotka kannattaa pitää mielessä

Drooniluvan hankkiminen on aivan kuin ajokortin hankkiminen – se on vasta alkua. Nyt alkaa todellinen matka, jossa sinun on tunnettava ilmassa noudatettavat liikennesäännöt. Näiden droonien perussääntöjen ymmärtäminen ja noudattaminen on avainasemassa turvallisen lentämisen ja tarpeettomien onnettomuuksien, sakkojen tai konfliktien välttämisen kannalta.

Pidä alla olevia kohtia henkilökohtaisena tarkistuslistanasi, ennen kuin edes harkitset nostamista.

Ensimmäinen ja tärkein sääntö on, että drone on aina pidettävä näköyhteydessä . Drone-maailmassa tätä kutsutaan VLOS:ksi , joka on lyhenne sanoista Visual Line of Sight. Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että sinun on kyettävä näkemään drone paljaalla silmällä koko ajan ilman kiikareita tai näyttöjä, jotta voit arvioida sen sijainnin ja suunnan. Siksi lentäminen pelkästään ohjaimen näytön kautta, talon takana tai tiheässä sumussa on täysin kielletty.

Henkilö ohjaa dronea avoimen pellon yllä, kuvassa lukee "Lennä turvallisesti".

Korkeus ja etäisyys – tärkeimmät rajoituksesi

Kaksi numeroa on erityisen tärkeää muistaa. Ensinnäkin, et saa koskaan lentää yli 120 metrin korkeudella maanpinnasta tai vedestä. Tämä korkeusrajoitus ei ole mielivaltainen; se on tarkoitettu luomaan turvapuskuri miehitetylle ilmaliikenteelle, kuten lentokoneille ja helikoptereille, jotka joskus lentävät matalilla korkeuksilla, erityisesti lentokenttien lähellä.

Toiseksi: pysy poissa väkijoukoista. Laki ei määrittele väkijoukkoa tietyksi ihmismääräksi. Sen sijaan se tarkoittaa ryhmää ihmisiä, jotka ovat niin lähellä toisiaan, etteivät he pääse helposti liikkumaan, jos dronen kanssa ilmenee ongelmia. Ajattele esimerkiksi festivaaleja, urheilutapahtumia tai ruuhkaista markkinapäivää – näiden paikkojen yli ei ehdottomasti saa lentää.

Seuraa lentoalueita Lantmäterietin droonikartan avulla

Ilmatila ei ole vapaa leikkikenttä. Se on jaettu eri vyöhykkeisiin, ja monilla alueilla on pysyviä tai väliaikaisia ​​lentorajoituksia. Näitä kutsutaan maantieteellisiksi miehittämättömien ilma-alusten vyöhykkeiksi . Lantmäterietin droonikartta on tärkein työkalusi tietääksesi, missä voit ja missä et voi lentää.

Kartan punaiset alueet osoittavat selvästi, missä lentäminen on kielletty tai missä vaaditaan erityislupia. Näihin kuuluvat usein lentokenttien, vankiloiden, ydinvoimaloiden ja herkkien luonnonsuojelualueiden ympäristöt. Ota tavaksi tarkistaa kartta aina ennen lentoonlähtöä!

Kunnioita yksityisyyttä – GDPR koskee myös ilmaa

Viimeisenä muttei vähäisimpänä: dronessasi on kamera. Tämä tarkoittaa, että olet velvollinen noudattamaan yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR) ja kunnioittamaan ihmisten yksityisyyttä. Ihmisten kuvaaminen tai valokuvaaminen tavalla, joka mahdollistaa heidän tunnistamisensa, ilman heidän nimenomaista suostumustaan, voi johtaa vakaviin seurauksiin.

Hyvä nyrkkisääntö on välttää kuvaamista paikoissa, joissa ihmiset odottavat olevansa yksityisiä – kuten puutarhoissaan, talojensa luona tai uima-altaalla. Tämä on hankala alue, ja yleinen kysymys koskee naapureita ja heidän omaisuuttaan. Saadaksesi siitä todella hyvän käsityksen, lue yksityiskohtainen oppaamme dronejen lennättämisestä muiden ihmisten omaisuuden yllä. Tämän tiedostaminen suojaa sekä sinua että kaikkia ympärilläsi olevia.

Mitä droonien CE-merkintä todella merkitsee sinulle

Oletko nähnyt uusissa droneissa merkintöjä, kuten C0, C1 tai C2, ja miettinyt, mitä ne tarkoittavat? Kyse ei ole vain teknisestä hölynpölystä – kyse on dronin CE-luokituksesta ja ehdottomasti paras pikaoppaasi siihen, mitkä drone-säännökset koskevat kyseistä mallia.

CE-luokitusjärjestelmä on suunniteltu tekemään kristallinkirkkaaksi, mitä voit ja mitä et voi tehdä. Jokainen luokitus on suoraan yhteydessä dronen painoon ja sisäänrakennettuihin turvaominaisuuksiin, jotka puolestaan ​​määräävät kaiken siitä, kuinka lähelle ihmisiä voit lentää, siihen, minkälaisen drooniluvan tarvitset taskuusi.

Yleisimpien C-luokkien ymmärtäminen

Ajattele C-luokkia vähän kuin nyrkkeilyn painoluokkia – ne yksinkertaisesti määrittävät, millä areenalla voit kilpailla. C0 -luokan superkevyt drone, joka painaa alle 250 grammaa , antaa sinulle valtavan vapauden. Voit lentää lähellä yksittäisiä ihmisiä (mutta ei koskaan väkijoukkojen yli!), etkä tarvitse edes virallista drone-lupaa.

Jos siirryt C1- luokan drooniin, joka voi painaa jopa 900 grammaa , säännöt tiukkenevat hieman. Silloin sinulla on oltava A1/A3-luokan droonilupa. Säännöt ovat edelleen melko anteliaita, mutta sinun odotetaan olevan varovaisempi ja välttävän aktiivisesti lentämistä listalla olevien ihmisten yli.

CE-merkintä on paras ystäväsi dronea valittaessa. Se antaa sinulle välittömän käsityksen sen mukanaan tuomista rajoituksista, jotta voit ostaa mallin, joka todella sopii sekä tavoitteisiisi että paikkoihin, joissa haluat lentää.

CE-merkintäluokkien (C0-C4) yleiskatsaus

Helpottaaksemme asiaa entisestään, olemme koonneet taulukon, joka näyttää luokan, painon ja mielessä pidettävien perussääntöjen välisen yhteyden.

CE-luokka Suurin lentoonlähtöpaino (MTOM) Droonien lupavaatimukset Perussääntö lentämiseen ihmisten lähellä
C0 Alle 250 g Ei pakko (mutta lue käyttöohje!) Voidaan lentää yksilöiden lähellä, mutta ei yli.
C1 Alle 900 g Vaaditaan A1/A3-taso Vältä lentämistä sivullisten yli.
C2 Alle 4 kg A2 vaaditaan Pidä vähintään 30 metrin vaakasuora etäisyys.
C3/C4 Alle 25 kg Vaaditaan A1/A3-taso Lennä vähintään 150 metrin etäisyydellä asuin-, teollisuus- ja virkistysalueista.

Kuten näet, matkan ja koulutuksen vaatimukset kasvavat nopeasti dronejen painavuuden kasvaessa. Juuri siinä piilee koko järjestelmän idea: suurempi paino ja vaurioitumisriski tarkoittavat suurempaa vastuuta sinulle lentäjänä.

Mutta mitä tapahtuu vanhemmille droneille, joissa ei ole C-merkintää?

Älä huoli, vanha uskollinen palvelijasi ei ole hyödytön! Monilla ihmisillä on droneja, jotka on ostettu ennen tämän järjestelmän olemassaoloa. Näitä kutsutaan "perintödroneiksi", ja ne lentävät erityisten siirtymäsääntöjen mukaisesti.

Alle 250 grammaa painava ja etiketitön drone, kuten vanhempi DJI Mini, noudattaa periaatteessa samoja sääntöjä kuin C0-drone. Jos olet utelias siitä, miten huippuluokan C0-drone suoriutuu, tutustu uuteen DJI Mini 5 Prohon . Painavampiin vanhempiin droneihin sovelletaan kuitenkin yleensä A3-alaluokan tiukimpia sääntöjä, mikä tarkoittaa, että sinun on pidettävä riittävä etäisyys rakennuksiin ja ihmisiin.

Mitä tapahtuu, jos rikot sääntöjä?

Droonin lennättämiseen liittyy paljon vastuuta, eivätkä viranomaiset suhtaudu kevyesti sovellettavien drone-määräysten sivuuttamiseen. Olipa kyseessä tahallinen tai vahingossa tehty sääntöjen rikkominen, sillä voi olla vakavia seurauksia – ja puhumme paljon muustakin kuin pelkästä varoituksesta.

Rangaistukset on suunniteltu vastaamaan rikkomuksen vakavuutta. Pienikin virhe, kuten droonin käyttäjätunnuksen unohtaminen, voi johtaa sakkoon. Mutta jos lennät tavalla, joka vaarantaa muiden turvallisuuden, rangaistus voi olla huomattavasti ankarampi.

Lentäminen rajoitetulla alueella, kuten lentokentän lähellä, on yksi vakavimmista asioista, joita voit tehdä. Se luokitellaan ilmailun sabotaasiksi ja voi pahimmassa tapauksessa johtaa jopa kahden vuoden vankeusrangaistukseen. Tarkoitus ei ole pelotella sinua, vaan osoittaa, kuinka uskomattoman tärkeää on olla tietoinen tilanteesta.

Yleisiä virheitä, jotka voivat tulla kalliiksi

Monet rikkomukset johtuvat enemmän tietämättömyydestä kuin huonosta harkinnasta. Jotta voisit välttää yleisimmät sudenkuopat, olemme koonneet joitakin tyypillisiä tilanteita, jotka voivat helposti johtaa ongelmiin:

  • Vahingossa tapahtunut lento lennonjohtoalueella: Lennät lähellä pientä kaupunkia täysin tietämättömänä siitä, että olet juuri ylittänyt rajan lentokentän lennonjohtoalueelle. Olipa se tarkoituksellista tai ei, tämä on ankara rikkomus.
  • Yksityisyyden loukkaus: Kuvaat kaunista auringonlaskua asuinalueella, mutta zoomaat vahingossa hieman liian lähelle naapurisi allasjuhlia ja julkaiset sitten videon sosiaalisessa mediassa. Tämä voi johtaa sakkoihin GDPR:n rikkomisesta.
  • Lentäminen yli 120 metrin korkeudessa: On toki houkuttelevaa ikuistaa upea näkymä todella korkealta, mutta 120 metrin rajan ylittäminen on laitonta. Se luo tarpeettoman riskin miehitetyille ilma-aluksille, jotka lentävät korkeammalla.

Jotta lentäisit turvallisesti ja laillisesti joka kerta, yksinkertainen tarkistuslista on kullanarvoinen. Käytä sitä tarkistaaksesi nopeasti ja järjestelmällisesti tärkeimmät kohdat ennen kuin edes ajattelet lähtöä.

Tarkistuslista ennen jokaista lentoa

  1. Tarkista droonikartta: Oletko tarkistanut, että olet Lantmäterietin droonikartan rajoitusalueiden ulkopuolella?
  2. Tarkista sää: Onko näkyvyys hyvä ja onko tuulta riittävästi juuri sinun droneesi lennättämiseen?
  3. Pidä drone näköyhteyden sisällä (VLOS): Onko sinulla selkeä suunnitelma siitä, miten näet dronen koko lennon ajan?
  4. Tarkista ympäristösi: Onko lähellä väkijoukkoja, eläimiä tai muita esteitä, jotka sinun on otettava huomioon?
  5. Tarkista akut: Ovatko sekä dronin että ohjaimen akut täyteen ladattuja, jotta sinulla on aikaa suorittaa lento ja laskeutua turvallisesti?

Usein kysyttyjä kysymyksiä drone-säännöistä

Säännöt ja määräykset voivat vaikuttaa monimutkaisilta, ja samanlaisia ​​kysymyksiä herää usein sekä uusilla että kokeneilla lentäjillä. Olemme koonneet tähän vastauksia yleisimpiin huolenaiheisiin tarjotaksemme sinulle nopeaa ja selkeää apua.

Pitääkö minun ottaa dronilleni vastuuvakuutus?

Kyllä, joissakin tapauksissa se on ehdoton vaatimus. Jos droonisi painaa yli 20 kg, sinulla on lain mukaan oltava vastuuvakuutus, joka kattaa kolmansille osapuolille aiheutuneet vahingot.

Useimmille kevyemmille harrastedrooneille tämä ei ole lakisääteinen vaatimus, mutta suosittelemme sitä vahvasti. Onnettomuus voi tapahtua nopeasti ja siitä voi tulla todella kallis juttu, jos satut vahingoittamaan jonkun autoa, ikkunaa tai muuta omaisuutta. Tavallinen kotivakuutuksesi harvoin korvaa tätä, joten erillinen drone-vakuutus on edullinen tapa suojautua.

Saako droneja lentää pimeällä?

Kyllä, yöllä lentäminen on sallittua! Mutta se asettaa huomattavasti korkeammat vaatimukset sinulle lentäjänä ja varusteillesi. Pimeässä lentämistä varten dronessasi on oltava vihreä vilkkuva valo .

Tämän valon tulisi olla selvästi näkyvissä sekä maasta että ilmasta, jotta muut voivat havaita dronesi ja välttää törmäyksen. Tarkoituksena on yksinkertaisesti lisätä turvallisuutta huonon näkyvyyden aikana.

Muista, että kykysi arvioida etäisyyttä ja pitää drone näköyhteyden sisällä (VLOS) heikkenee merkittävästi pimeässä. Ole erityisen varovainen, lennä matalalla ja pysy avoimilla alueilla, jotka tunnet hyvin.

Mitä pätee turisteihin, jotka haluavat lentää droneja Ruotsissa?

Samat säännöt koskevat kaikkia, riippumatta siitä, mistä olet kotoisin. Jos vierailet Ruotsissa turistina ja haluat lennättää dronea, sinun on noudatettava täsmälleen samoja EU-sääntöjä kuin meidän ruotsalaisten.

Tämä tarkoittaa, että tarvitset:

  • Rekisteröidy toimijaksi kotimaassasi (edellyttäen, että se on EU-maa).
  • Hanki droonilupa (etäohjaajan sertifikaatti), joka vastaa lennättämääsi drooniluokkaa.
  • Merkitse drooniin selkeästi operaattorinumerosi.

Toisen EU-maan myöntämä käyttäjätunnus ja droonilupa ovat täysin voimassa kaikkialla Ruotsissa. Lentäminen laillisesti kaikkialla unionissa on helppoa ja kätevää!


Tarvitsetko uusia potkureita, suodattimia tai vara-akkuja seuraavaa lentoasi varten? ActionKingiltä löydät Pohjoismaiden suurimman valikoiman lisävarusteita DJI-drooneillesi. Tutustu koko valikoimaan osoitteessa https://actionking.se .

Previous Post Next Post
Tervetuloa myymäläämme
Tervetuloa myymäläämme
Tervetuloa myymäläämme